Hoe we onze winst uitgeven
Ons Yireo Manifest vermeldt als tweede punt dat we het concept van open source ook proberen te kopiëren naar het concept van een open business. Hoewel het concept van open source goed gedefinieerd is, is het concept van open business dat niet. Als onderdeel van dit experiment willen wij graag met jou delen hoe wij onze winst besteden, oftewel hoe wij het geld uitgeven dat wij aan jou (als betalende klant) verdienen.
Omgaan met inkomen, winst en salaris
Wij zijn een particulier bedrijf, wat betekent dat we geen non-profitorganisatie zijn. Geen non-profitbedrijf zijn, betekent eigenlijk dat je een winstbedrijf bent, maar dat klinkt slecht. Hoewel ons enthousiasme voor open source ervoor zorgt dat we veel gratis extensies en diensten creëren, vraagt het zakelijke karakter van Yireo ook om de commercialisering van sommige extensies en diensten. Uiteindelijk moet Yireo winst maken. Hoe meer inkomsten we verdienen, hoe groter de winst zal zijn.
Van deze winst moet salaris betaald worden. Bij de meeste grotere bedrijven is de winst het nettoresultaat van inkomen minus salaris (de salarissen worden dus simpelweg gezien als kosten). Het Yireo-team bestaat echter alleen uit freelancers en daarom is het salaris variabel – het hangt af van wat de winst ook is. Hoe het salaris wordt besteed valt niet onder de reikwijdte.
In plaats van de winst (en dus het salaris) te verhogen, is een andere manier om onze winst te besteden aan de groei van Yireo: Dit kan worden gezien als een investering, want als Yireo groeit, zullen de inkomsten waarschijnlijk ook groeien en daarmee de toekomstige winst. gaat omhoog. Dit is allemaal eenvoudig.
Investeren in de groei van Yireo
De winst wordt besteed aan salaris of aan investeringen om Yireo te helpen groeien. De grotere vraag is aan wat voor soort investeringen Yireo geld uitgeeft. Hier vind je een overzicht van de belangrijkste beleggingsgebieden:
-
Events organiseren: het organiseren van events maakt je niet rijk. Er wordt veel tijd besteed aan het tot stand brengen van een event. Dit is voor het grootste deel een tijdsinvestering. Maar omdat Yireo klein is, vertaalt dit zich tijdens een evenement ook in een inkomstendaling.
-
Event sponsoring: Yireo heeft al tientallen events gesponsord, variërend van lokale gebruikersgroepen tot wereldwijde events. Het sponsoren van een evenement levert normaal gesproken niet binnen een redelijke termijn resultaat op. Via deze sponsoring wordt echter merkopbouw gerealiseerd. Omdat dit soort investeringen alleen maar een voordeel op de lange termijn zijn, worden ze gezien als optioneel en niet als noodzakelijke kosten.
-
Marketingactiviteiten: Yireo probeert een solide merk te creëren. Hoewel het maken van software en het geven van trainingen de dingen zijn die we doen (en we doen dat goed), vereist het verkopen van die producten/diensten marketing- en verkoopactiviteiten. Er wordt geïnvesteerd via advertenties, partnerschappen en rebranding. Veel tijd en geldinvesteringen worden geminimaliseerd door minder inkomsten te verdienen. Minder inkomen heeft betrekking op minder werk, dat minder tijd kost. Zo kan tijd worden besteed aan verschillende doelen, zoals het uitbreiden van kennis en open source extensies.
Diverse uitgaven
Last but not least geven we geld uit aan zaken waar Yireo niet van profiteert. Voorbeelden hiervan zijn donaties aan derde organisaties (veelal op het gebied van de nieuwe economie).